تا چندسال اخیر، بهترین راه تبلیغات و فروش برای کسب و کارها، درج آگهی در روزنامهها، مجلات و یا رسانههایی مثل رادیو و تلویزیون بوده است ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افزایش بازدید کاربران از سایتتان میتواند بهترین تبلیغ برای کسب و کار باشد که به شناخته شدن و فروش بیشتر کمک میکند.
همین امر باعث شده تا صاحبان کسب و کار به خرید یک وبسایت قوی اقدام و برای افزایش بازدید سایتشان، تمام تلاششان را کنند. حال با ما همراه باشید تا با تفاوت بین تبلیغات گوگل و سئو بیشتر آشنا شوید و راحتتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است.
سئو چیست؟
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینهسازی نتایج موتور جستجو است. در واقع میتوان گفت سئو، به مجموعه عملیاتی گفته میشود که بر روی محتوا و طراحی سایت انجام میشود تا سایت را جزء نتایج اولیه در جستجوی گوگل قرار دهد و باعث افزایش میزان بازدید از سایت شود. قطع به یقین یک سایت سئو شده، ترافیک سایت را به طور قابل توجهی افزایش میدهد و بر فروش تاثیر مستقیم دارد. اگر شما سایتتان را به خوبی بهینهسازی کرده باشید و تکنیکهایی مثل تحقیق کلمه و لینکسازی داخلی و خارجی را به درستی بر روی سایت خود پیاده کرده باشید و همچنین به سوالات کاربران، پاسخ درست و کاملی داده باشید، در نتایج اولیه گوگل قرار میگیرید و در نتیجه بازدید از سایتتان صعودی خواهد شد.
موتورهای جستجوی گوگل هم مانند اینستاگرام، الگوریتمهای خاص خود را دارد تا به سایت اعتبار دهد و آن را در نتایج اولیه نشان دهد. حال در زیر به تعدادی از این موارد میپردازیم:
- کلمات کلیدی انتخاب شده
اولین اقدامی که برای سئوی سایت باید انجام دهید، آنالیز کسب و کار خود است و اینکه بعد از آنالیز کردن، کلمات کلیدی مربوط به حوزه صنعت و کار خود را پیدا کنید تا گوگل، صفحات شما را بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده رتبهبندی کند.
- کیفیت محتوا
هرچقدر محتوای سایت شما از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و پاسخگوی نیاز کاربر باشد، گوگل شما را صفحه مفید میخواند و در نتایج رتبه خوبی برای شما در نظر میگیرد.
- امنیت سایت
امنیت و حریم خصوصی سایت از مسائل مهم دیگری است که به شدت بر روی سئوی سایت تاثیرگذار است.
- تجربه کاربری (UX)
سعی کنید سایتتان از تجربه کاربری بهتری برخوردار باشد تا کاربر زمان بیشتری را در وبسایت شما بگذراند.
- ریسپانسیو بودن
همانطور که میدانید استفاده از تلفن همراه رو به افزایش است و با توجه به این موضوع، باید سایت کاملاً ریسپانسیو و واکنشگرا باشد.
تبلیغات گوگل یا گوگل ادز (Google Ads) چیست؟
تبلیغات گوگل که با نام قدیمی Google AdWords هم شناخته شده است، یک بستر تبلیغاتی است که در مدت زمان کوتاهتری نسبت به سئو، برای وبسایت شما ورودی قابل توجهی میآورد. اگر دقت کرده باشید، هنگام جستجوی یک مطلب به سایتهایی برمیخورید که جز اولین پیشنهادهای گوگل است و کنار آنها در سمت چپ نشانه “Ad” دیده میشود.
سئو یا تبلیغات گوگل
فرض کنید تازه کسب و کار خود را راه اندازی و برای آن سایت زدهاید. حال باید چه کرد؟ ماهها باید روی سئوی وبسایت کار کنید تا در صفحات بالای گوگل دیده شود و در این مدت شاید کمتر کاربری از سایت شما بازدید کند. خب اینکار مدت زمان زیادی را میخواهد تا بتوانید به فروش برسید ولی خبر خوش اینجاست که میتوانید در سریعترین زمان ممکن با گوگل ادز، سایت خود را در صفحه اول گوگل ببینید و با افزایش فروش آنی مواجه شوید. اما از خاطر نبرید که شما به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ باید به گوگل هزینه پرداخت کنید.
خب همانگونه که گفته شد اگر میخواهید در زمان کمی به درآمد برسید، گوگل ادز بهترین راه است که البته هزینه زیادی را به خود اختصاص میدهد و این فرصت طلایی فقط برای زمان محدودی است و وقتی دیگر هزینه پرداخت نکنید، تبلیغ دیگری جایگزین شما خواهد شد.
ولی در مقابل اگر بر روی سئوی سایت وقت بگذارید، شاید مدت زمان طولانیتری طول بکشد تا سایت شما در صفحات اول نمایش داده شود و به درآمد بیفتد ولی رتبه آوردن وبسایتتان و نمایش آن در صفحات اول گوگل برای مدت زمان طولانیتری اتفاق میافتد و شما بابت این عملکرد، هیچگونه هزینهای به گوگل نخواهید داد. پس نمیتوان هرکدام از اینها را بر دیگری برتری داد و هر کدام بر حسب نیاز و میزان بودجه شما سنجیده خواهد شد.
جمعبندی
بدون شک بهترین و موثرترین راه بازاریابی این است که شما به طور همزمان بر روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت کار کنید تا هم در حال حاضر و هم در آینده به نتایج خوبی دست پیدا کنید اما اگر بودجه کافی یا زمان خالی برای تمرکز روی دو گزینه ندارید، لازم است اهداف، زمان و بودجه خود را به درستی مشخص و بر اساس آن تصمیم بگیرید.