Responsive یک لغت انگلیسی است که معنای آن، پاسخگو و واکنشی بودن است، یعنی چیزی که به محرک یا عوامل پاسخ می‌دهد. حال سوال اینجاست که سایت ریسپانسیو به چه معناست؟

در واقع می‌توان این‌گونه جواب داد که منظور از سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا، سایتی است که می‌تواند بر اساس صفحه نمایش شما واکنش نشان داده و خود را با آن تطبیق دهد. این سایت به گونه‌ای است که تمامی المان‌های مربوط به سایت را به راحتی در تمام نمایشگرها با هر سایز و ابعادی به نمایش می‌گذارد. امروزه ریسپانسیو بودن سایت به امری حیاتی تبدیل شده است چرا که 70 درصد بازدیدکنندگان از طریق موبایل و تبلت به سایت‌تان مراجعه خواهند کرد و توجه به این امر به منزله‌ی جذب کاربران بیشتر است.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو

  • انعطاف‌پذیری

یک وبسایتی که ریسپانسیو است، به راحتی با تمام صفحه نمایشگرها، در دسترس و قابل استفاده است و از انعطاف کافی برخوردار است.

  • رابط کاربری خوب

سایت‌های واکنشگرا به دلیل سازگار بودن استفاده در انواع دستگاه‌ها حس بهتری را به کاربر منتقل می‌کنند و استفاده از آن برای کاربران آسان‌تر است و در نتیجه تعداد کاربران این سایت‌ها به مراتب بیشتر از سایت‌های معمولی است.

  • کاهش هزینه

با طراحی سایت واکنشگرا دیگر احتیاجی به طراحی دو سایت جداگانه که هم برای موبایل و هم برای دسکتاپ قابل استفاده باشد را ندارید.

  • افزایش کاربران

یکی از مهم‌ترین تاثیرات طراحی سایت ریسپانسیو، افزایش روز افزون کاربران موبایل نسبت به دسکتاپ‌هاست و این امر باعث شده سایت‌هایی که توجهی به این موضوع ندارند، شمار زیادی از کاربران موبایل خود را از دست بدهند.

سایت واکنشگرا

سایت واکنشگرا

چگونه سایت ریسپانسیو را شناسایی کنیم؟

برای تشخیص اینکه سایت شما ریسپانسیو است دو روش وجود دارد:

  • استفاده از برخی ابزارها
  • استفاده از گوگل کروم

ابزارهای تست ریسپانسیو بودن سایت

  • Responsinator
  • ViewPort Resizer
  • Screenfly
  • Google Resizer

در بالا به تعدادی از این ابزارها اشاره شد که به راحتی می‌توان سایت خود را در صفحه نمایشگرهای مختلف امتحان کرد و بر اساس آن صفحات را طراحی کرد. حال می‌خواهیم به روش ساده‌تر بپردازیم و اینکه بدون دردسر و دانلود و نصب ابزاری این کار را انجام دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

از گوگل کروم برای بررسی ریسپانسیو بودن وب سایت استفاده کنید.

مراحل بررسی طراحی ریسپانسیو سایت خود را طبق مراحل زیر با گوگل کروم انجام دهید:

1. سایتی را که می‌خواهید آزمایش کنید در تب Google  Chrome  باز کنید.

2. روی صفحه فرود سایت کلیک راست کنید تا منو باز شود.

3 . پس از باز شدن منو، روی “Inspect” کلیک کنید.

4. سپس بر روی “Toggle device toolbar” کلیک کنید.

5. حال می‌توانید ببینید که سایت شما برای انواع دستگاه‌ها سازگار است یا نه.

حال راه حل دیگری هم برای بررسی ریسپانسیو بودن سایت نیز وجود دارد، کافیست وارد گوگل شده و عبارت Google Mobile Friendly Test را سرچ کنید. اگر در این بخش، خطایی داشتید، نشان ‌دهنده‌ی آن است که سایت ریسپانسیو نمی‌باشد.

ابزارهای ریسپانسیو

ابزارهای ریسپانسیو

سه مشخصه اصلی گوگل برای تست ریسپانسیو سایت‌ها

  • بررسی عرض صفحات

عرض صفحات سایت نباید از عرض صفحه موبایل بیشتر باشد. عریض نبودن محتوا به این معناست که هر گاه ما قصد داریم آن صفحه را در موبایل باز کنیم، در وهله‌ی اول نیاز به کم و زیاد کردن زوم صفحه نباشد یا به اسکرول احتیاجی نداشته باشد.

این یکی از مشخصه‌های اصلی گوگل است که به سایت شما در بین نتایج موبایلی رتبه می‌دهد.

  • سایز متن محتوا

سایز محتوا و متن‌های سایت نباید ریز باشد. زمانی که یک کاربر قصد دارد سایت را از طریق موبایل مشاهده کند یا می‌خواهد متنی را بخواند، باید بتواند راحت و بدون نیاز به زوم کردن مطالعه کند.

معمولاً سایز متن یک سایت باید 16 پیکسل به بالا باشد تا به راحتی قابل خواندن باشد.

  • فاصله بین لینک‌‌ها

لینک‌های ‌سایت نباید نزدیک به هم باشند. برای مثال زمانی که کاربر وارد ‌سایت می‌شود، لینک‌هایی در صفحه وجود دارد که می‌تواند روی آن‌ها کلیک کند و به صفحات دیگر برود. این لینک‌ها نباید به قدری به هم نزدیک باشند که انتخاب کردن یکی از آن‌ها برای کاربر سخت باشد. گوگل گمان می‌کند که شما با این کار قصد دارید به نحوی کاربر را دور بزنید.

جمع‌بندی

به این نکته توجه کنید که، برای داشتن سایتی ریسپانسیو، باید از قالب و پلاگین‌هایی استفاده کنیم که سازگار با موبایل باشند. همچنین سه نکته‌ای که از نظر گوگل حائز اهمیت است را باید رعایت کنیم که اگر وبسایت شما حتی یکی از این مشخصه‌ها را رعایت نکرده باشد، به این معنی است که با موبایل سازگار نیست.

درج دیدگاه