قطع به یقین همهی شما کاربران وب با این تجربه آشنا هستید که در هنگام بازدید از سایتهای مختلف، پنجرههایی در اوایل یا حین انجام کار بر روی مرورگرتان باز میشود که حاوی تبلیغات معرفی محصول، معرفی جشنواره یا معرفی دورهای هستند. در اصطلاح به این پنجرهها، پاپ آپ گفته میشود که در عین حالی که میتواند مفید باشد؛ میتواند برای کاربر کلافه کننده باشد و حتی به سایت هم ضربه بزند.

pop up
با ما همراه باشید تا با پاپ آپها و انواع آن آشنا شوید.
پاپ آپ چیست؟
pop up نوعی از پیامهای تبلیغاتی آنلاین است که معمولاً در پنجرهای کوچکتر و جدا از صفحه اصلی باز میشود و حاوی یک پیشنهاد یا تبلیغ است که روی صفحهی نمایش باز میشود تا توجه کاربر را به خود جلب کند. در واقع نام اصلی اینگونه پیامها، مودال یا همان ماژول فارسی یا صفحات بینابینی است ولی به خاطر اینکه این پیامهای تبلیغاتی به صورت ناگهانی ظاهر میشوند، به آن پاپ آپ میگویند. پیامهای تبلیغاتی پاپ آپ، هیچ سایز و اندازهی مشخصی ندارند؛ گاهی به صورت یک پنجره کوچک در پایین یا بالای صفحه ظاهر میشوند و گاهی هم تمام صفحه هستند و کامل روی صفحهای که در حال مطالعه آن هستید، باز میشوند.
خب همانطوری که گفته شد، این پیامها با جلب نظر مخاطب، میتواند بازدید سایت را بالا ببرد و به سئوی بهتر سایت کمک کند؛ ولی در عین حال اگر از این نوع پیامها در سایتتان زیاد استفاده کنید یا اینکه موضوعی غیر مرتبط با سایت شما باشد، تجربه کاربری بدی را برای مخاطبانتان رقم میزند و همین اتفاق باعث ریزش شدید مخاطبانتان میشود که این مساوی میشود با نابودی وبسایت. پس پیامهای پاپ آپ موقعی میتوانند خوب و مفید باشند که در جای مناسب و با محتوای متناسب و مرتبط با صفحهای که کاربر در آن حضور دارند، به کار روند.

تبلیغات پاپ آپ
انواع پیامهای تبلیغات پاپ آپ
پیامهای pop up بر اساس زمان اجرا به 4 دسته تقسیم میشوند که در زیر به بررسی مزایا و معایب هر کدام خواهیم پرداخت. پس با آریووردپرس همراه باشید.
- پاپ آپ هنگام ورود
این پیامها در لحظه ورود کاربر به سایت و قبل از اینکه صفحهی مورد نظر لود شود، نمایش داده میشود. این پیامها در قالب تمام صفحه ظاهر میشوند تا در نگاه مخاطب، به چشم آیند. ولی به جرات میتوان گفت این یکی از آزار دهندهترین تبلیغات برای کاربر میتواند باشد؛ مثلاً فرض کنید کاربر برای اولین بار برای استفاده از مطلب یا فایلی به سایتتان مراجعه کرده و قبل از اینکه سایت نمایش داده شود، با پیامی با مضمون بیا در خبرنامه ما عضو شو تا از تازهترین مطالب بهرهمند شوی روبرو شود!
حال امکان دارد با این پاپ آپ، به مخاطب احساس بدی دست دهد و به محض دیدن این پیام، سایت را ببندد و به سایت دیگری برای دسترسی به آن مطلب مراجعه کند. پس باید مراقب باشید که هر پاپ آپی را در کجا و چه موقع و با چه محتوایی به نمایش میگذارید.
- پاپ آپ هنگام خروج
پاپ آپهای خروجی هم به همان اندازهی پاپ آپهای ورودی، میتوانند تنفر برانگیز باشند اما به شدت قدرتمندند چرا که اگر کاربر در حال ترک سایت باشد و پاپ آپ با موضوعی مرتبط و پیشنهادی شگفتانگیز و جذاب به نمایش دربیاید، میتواند کاربر را از رفتن منصرف کند و در صفحه سایت نگه دارد. در واقع هدف پاپ آپهای خروجی این است که به کاربر میگوید صبر کن، دلیلهای دیگری هست تا بتوانیم با هم تعامل بیشتری داشته باشیم.
- پاپ آپ کلیکی
این نوع پیامها معمولاً از نرخ تبدیل خوبی برخوردار هستند چرا که به درخواست خود کاربر و با کلیک کاربر بر روی لینک قبل از ورود به سایت اصلی، نمایش داده میشوند. این نوع پیامها را معمولاً فروشگاههای الکترونیکی استفاده میکنند؛ به طور مثال برای خرید، دستهای از محصولات سایت را باز میکنید؛ قبل از به نمایش گذاشتن تمام آن محصولات، پنجرهای باز میشود با محوریت محصولات تخفیف خورده و اینگونه کاربر را هیجان زده میکنید.
- اسکرول پاپ آپ
این دسته از پاپ آپها زمانی به کاربر نمایش داده میشود که صفحه را اسکرول میکند. زمان آن را خودتان مشخص میکنید که در کدام قسمت و با چه محتوایی به نمایش گذاشته شود.
- پاپ آپ مبتنی بر زمان
این پیامهای تبلیغاتی موقعی نشان داده میشوند که کاربر وارد سایت شده و مدتی را در آن بوده است. به طور مثال میتوانید ساعاتی که بیشترین نرخ تبدیل را داشتهاید را شناسایی کنید و در همان زمان به پاپ آپ اجازه نمایش دهید مثلاً در ثانیه 10ام یا 30ام یا 60ام این ماژول تبلیغ باز شود.

تبلیغات کلیکی
در پاپ آپهای تبلیغاتی چند نکته را باید رعایت کنید
اگر میخواهید پاپ آپ موثری داشته باشید، حتماً قوانین زیر را رعایت کنید:
- همانگونه که در بالا هم اشاره شد، زمان نمایش پیامهای تبلیغاتی پاپ آپ برای بازدید کننده بسیار مهم است. در عین حالی که میتواند جذاب باشد و نظر مخاطب را برانگیزد، میتواند پیامی تنفر برانگیز و مزاحم تلقی شود.
- دکمه خروج ماژول باید کاملاً مشخص و واضح باشد تا کاربر بعد از استفاده از آن، بتواند راحت پنجره را ببندد.
- یک پنجره با موضوع مشخص نباید چندین دفعه نمایش داده شود چرا که باعث اذیت کاربر میشود.
- همیشه تست کنید و اگر جواب نگرفتید، روش را تغییر دید. اگر دیدید پیام شما نادیده گرفته میشود، زمان و محتوای آن را تغییر دهید.
جمعبندی
پاپ آپها مانند یک شمشیر دو لبه هستند که هم میتوانند برای کاربر جذاب باشند و نرخ تبدیل بگیرند و هم میتوانند به همان اندازه مزاحم و روی اعصاب باشند و به سایت آسیب بزنند؛ همه چیز بستگی به محتوا و زمان نمایش پاپ آپ دارد و باید این مسئله جدی گرفته شود.