گوگل، الگوریتمهای زیادی دارد که هر کدام هدف خاصی را به دنبال دارند. یکی از این الگوریتمها، الگوریتم پانداست که سعی میکند کاربران را به هدف سرچ خود نزدیک کرده و همچنین بتوانند به بهترین محتواها دست پیدا کنند. الگوریتم پاندا، با پاداش یا پنالتی سایتها به آنها یادآوری میکند تا سعی کنند محتوای باکیفیت تولید کنند.

محتوای باکیفیت
در ادامه مقاله سعی داریم شما را با الگوریتم پاندا بیشتر آشنا سازیم و راههای جلوگیری از پنالتی را یاد بگیریم. پس با آریووردپرس همراه باشید.
الگوریتم پاندا گوگل چیست؟
پاندا گوگل با هدف پاداش دادن به وبسایتهای باکیفیت بالا و کاهش حضور وبسایتهای بیکیفیت در نتایج جستجوی گوگل ایجاد شده است. در زمان راهاندازی پاندا، مردم درمورد افزایش مزارع تولید محتوا کلافه شده بودند. در همین حین با روی کار آمدن پاندا و امتیاز دادن به سایتها، مدیران سایتها به سمت و سوی دیگری سوق داده شدند و شروع کردند در صفحات با محتوای بیکیفیت، تغییر انجام دادن.
محتوای جدید باکیفیت بالا به سایت اضافه کنند و کلمات پرکننده را حذف کنند و به طور کلی تجربه کاربر در ارتباط با محتوا را بهبود ببخشند. در کل میتوان اینگونه تعریف کهPanda ، نام رسمی بروزرسانی الگوریتم گوگل است که برای کاهش محتوای کم کیفیت و بیکیفیت در نتایج جستجو و پاداش دادن به محتوای بی نظیر و جذاب ایجاد شده است.

مزارع تولید محتوا
الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی میکند؟
حال به برخی از مهمترین عواملی که توسط الگوریتم پاندا بررسی میشود، میپردازیم:
- محتوای کم حجم (Thin Content)
محتواهای بسیار ضعیف با متن نوشتاری چند خطی و بسیار کم و بدون ذکر منبع موثق در سایتها.
- محتوای تکراری (Duplicate Content)
محتواهایی که در بیش از یک مکان به نمایش گذاشته شود؛ حال میتواند این محتوا چند بار در یک سایت تکرار شود یا یک محتوا معین در سایتهای مختلف دیده شود.
- کیفیت محتوا (Content Quality)
محتواهای بیکیفیتی که به مخاطب اطلاعاتی اضافه نکند و دانش کاربر را بالا نبرد.
- اعتبار سایت (Trustworthiness)
محتواهایی که منابع آنها قطعی و معتبر نیستند و کاربر به خاطر اینکه هیچ شناختی از سایت ندارد، به آن اعتماد نمیکند و اطلاعات خود را با اینگونه سایتها به اشتراک نمیگذارد.
- مزرعه محتوا (Content Farm)
پیجها و سایتهایی که سطح کیفی بسیار پایینی دارند و مطالب آنها همانند یا حتی کپی شده از سایت دیگر است. اینگونه سایتها فقط قصد دارند محتواهای زیاد با موضوعات متنوع را در سایت بارگذاری کنند تا در سرچ گوگل بیایند و نیاز کاربر به هیچ عنوان مورد توجه واقع نمیشود.
- محتوای باکیفیت پایین تولید شده توسط کاربران
پستهای وبلاگ مهمان که حاوی جملات کوتاه و فاقد هرگونه اطلاعات معتبر بوده است.
- نسبت بالای تبلیغ به محتوا
پیجها و سایتهایی که محتوای چندانی ندارند ولی پر از تبلیغات پولی هستند.
- بهینهسازی بیش از حد (Over Optimization)
بهینهسازی بیش از حد میتواند مخاطب شما را از دیدن ارزش واقعی محتوای شما محروم کند و همین امر میتواند بر رنکینگ طبیعی سایت اثر منفی بگذارد.
- عدم تطابق با کوئری مدنظر کاربر
محتوای سایت با محتوای سرچ گوگل متفاوت است به طور مثال وبسایتی ادعا میکند برای یک جشنواره، تخفیفاتی در نظر گرفته شده است در حالیکه وقتی بر روی آن کلیک میکنیم و آن را باز میکنیم، هیچ خبری از جشنواره و تخفیفات نیست و محتوای سایت به کل از مطالب دیگری استفاده کرده است.

فاکتورهای الگوریتم پاندا
جمعبندی
با پیچیدهتر شدن اطلاعات، گوگل سعی میکند تا اطلاعات تازه و دست اول را تقدیم کاربران خود کند. الگوریتم پاندا نیز برای همین هدف طراحی و توسعه داده شده است. بسیار مهم است که سایت و کسب و کار شما از این الگوریتم تاثیر نپذیرد تا مشمول جریمه آن نشوید؛ به همین خاطر همیشه باید برای تولید محتواهای باکیفیت، استفاده از روشهای قانونی و جلب نظر مخاطبان تلاش کنید.